مشاوره انتخاب تایر
لاستیک خودرو سواري ، يكي از مهمترين قطعات موثر بر ايمني رانندگي است . انتخاب تاير درست بر كيفيت رانندگي، ايمني ، مصرف سوخت و پيشگيري از برخي حوادث تاثير خواهد گذارد . تلاش نمائيد تا حداقل تاير شما به اندازه كافي داراي عاج باشد . حداقل آج با قي مجاز در شش نقطه در پيرامون شانه تاير مشخص شده است . براي انتخاب تاير به موارد زير توجه فرمائيد:
- فصلي از سال كه تاير را ميخواهيد بكار بريد
- ناحيه جغرافيايي
- نوع خودرو
- تناژ و سرعت
- نوع جاده
مثلا اگر در منطقه اي كه زندگي مي كنيد كه برف گير است نياز به تايرهاي زمستاني داريد . اگر در منطقه شما باران زيادي مي بارد از تايرهاي با طرح گل M+S استفاده كنيد . براي تردد در مسير هاي اتوباني از تايرهاي با طرح آج ريز تر كه صداي كمتري دارند استفاده كنيد . براي تردد در مناطق جنگلي، كوهستاني و خارج جاده از تاير هاي با گل درشت تر و ديواره تقويت شده يا همان تايرهاي آف رود استفاده كنيد .
انواع لاستیک خودرو:لاستیک خودرو تنوع بسیار زیادی دارد، اما بهطورکلی میتوان آنها را به سه دسته اصلی و زیرمجموعههای آنها تقسیم کرد. سه نوع اصلی لاستیک خودرو عبارتاند از:
- لاستيك هاي تابستاني
- لاستیکهای چهارفصل با علامت M+S و آميزه لاستيكي با تحمل دماي منفي 20-15 درجه سانتيگراد
- لاستیک زمستانی با علامت كوه برف ، داراي سيليكا و آميزه لاستيكي با تحمل دماي منفي 40-30 درجه سانتيگراد
- لاستيك هاي HIGH PERFORMANCE با تحمل وزن و سرعت بالاتر
- لاستيك هاي ران فلت يا پنچر رو
- لاستيك هاي توپر يا ساليد
توجه نمائيد كه تايرهاي سواري نسل جديد، سدان نسل جديد ، شاسي بلند و كراس اور در برخي شرايط از نظر سايز شبيه به هم هستند . اما از نظر تعداد لايه ممكن است فرق داشته باشند. لذا براي خريد يك تاير حتما به موارد زير به صورت همزمان دقت نمائيد :
- سايز تاير يا لاستيك
- ساختار لايه ها ( تك لايه، 2 لايه، تعداد بلت يا كمربند زير رويه يا گل تاير و نوع الياف)
- طرح گل
- شاخص سرعت (معمولا با حروف مشخص شده و هر قدر به حرف Z نزيكتر باشيد تاير قابليت تحمل سرعت بالاتر و تنش هاي تغيير شتاب بيشتري را دارد)
- شاخص بار
- ويژه گي هاي عملكردي همانند ضريب سايش ، دما شاخص هايي همانند مقاومت غلطشي، آب پيمايي و نويز
- وضعيت ناحيه طوقه (در خودروهاي با رينگ اسپرت براي جلوگيري از خراش رينگ از تايرهاي RIM PROTECTED استفاده ميشود )
۱. لاستیک چهارفصل:تایر چهار فصل ویژگیهای تایرهای تابستانه و زمستانه را بهطور همزمان فراهم میکند. این تایرها ازلحاظ عملکرد و ویژگی میان دو تایر قبلی قرار میگیرند و در طیف وسیعی از شرایط دمایی و سطح جاده عملکرد قابل قبولی دارند. امروزه بخش وسیعی از سهم بازار به تایرهای چهار فصل اختصاص دارد چراکه ازلحاظ قیمتی ارزانتر از نمونههای تابستانهی سطح بالا و ازلحاظ عملکردی مناسب رانندگی روزمرهاند.
اين تايرها داراي دو نوع معمولي و اسپرت هستند. در تايرهاي اسپرت اندازه فاق كوچكتر بوده و ارتفاع خودرو از سطح زمين كاهش يافته و پهتاي رويه تاير افزايش مي يابد . اين امر سبب تغييراتي در عملكرد تاير در خودرو مي گردد. مثلا زمين چسبي ، امكان رانندگي در سر پيچ ها بهبود يافته ولي طول خط ترمز كمي بيشتر ميشود. براي اسپرت كاري موارد زير را مد نظر قرار دهيد :
- رينگ خودرو را تعويض نفرمائيد.
- در يك خودروي خاص حداكثر عدد پهناي رويه را يك سايز بالاتر ببريد. مثلا تاير 185/65R14 را با تاير 195/60R14 يا 205/60R14 تعويض فرمائيد .
- فاصله طوقه تا طوقه تاير ، با فاصله دو لبه رينگ برابر باشد
تایرهای چهار فصل با قابلیت حرکت در گل و برف: اگر تایری دارای علامت MS ،M+S یا M&S باشد، بدان معنا است که این تایر براساس راهنمای تولیدکنندگان لاستیک قابلیت حرکت در برف و گل را دارد. برای دریافت این نشان تایرها باید ویژگیهای زیر را دارا باشند:
۱. حداقل یک طرف آجها باید دارای شیارهای متعدد باشد که شرایط زیر را داشته باشند:
- شیارها باید حداقل به اندازهی ۱/۲ اینچ امتداد داشته باشند
- عرض شیارها باید حداقل ۱/۱۶ اینچ باشد
- زاویهی شیارها نسبت به مسیر حرکت بین ۳۵ تا ۹۰ درجه باشد
۲. حداقل ۲۵ درصد از سطح آجها شیارهایی باشد که با سطح تماس پیدا نمیکند.
بهطور خلاصه شرایط بالا بیان میکند که تایرهای چهار فصل و مناسب شرایط گل و برف باید دارای شیارهای به نسبت بزرگی باشند که از لبهی آجها آغاز شده و تا وسط تایر امتداد مییابند، بهعلاوه این شیارها باید حداقل ۲۵ درصد از سطح لاستیک را شامل شوند. وجود شیارها سبب میشود که برف درون این فضاها گیر افتاده و درنتیجه چسبندگی لازم برای حرکت در چنین شرایطی فراهم شود.
تایر معمولی:
تایرهای معمولی برای استفادههای عادی و استاندارد و رفتوآمدهای روزمره طراحی شدهاند. این تایرها طیف وسیعی از کیفیت و قیمتها را شامل میشوند و تولیدکنندگان مختلف، اغلب تمرکز خود را برای رقابت در این بخش از تولیداتشان صرف میکنند.
بیشتر خودروهای امروزی از کارخانه با لاستیکهای چهارفصل به بازار عرضه میشوند. این لاستیکها را طوری طراحی کردهاند که برای هر نوع شرایط آبوهوایی مناسب باشند و بتوانید با آنها در تمام طول سال در هر جادهای رانندگی کنید. این لاستیکها امکان رانندگی بهتر را برایتان فراهم میکنند، کنترل ماشین را راحتتر میکنند، در آبوهوای مرطوب چسبندگی خوبی با جاده به وجود میآورند و حتی در برف معمولی هم میتوانید با آنها رانندگی کنید. بااینحال، اینطور نیست که چون اسم این تایرها چهارفصل است، انتظار داشته باشید که قدرت رانندگی با آنها در جادههای برفی و یخی به همان اندازه لاستیکهای زمستانی باشد. لاستیک زمستانی مشخصا برای جادههای پربرف و شرایط یخبندان طراحی شده است.بر روي ديواره ايتن تايرها علامت يا سمبل خورشيد و برف مشاهده ميشود.
لاستیک چهار فصل داراي انواع زير هستند:
لاستيك هاي چهار فصل معمولي
لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا يا HIGH PERFORMANCE
لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا، کنترل بهتری نسبت به لاستیکهای چهارفصل استاندارد ارائه میکند. چسبندگی آنها با جاده اطمینانبخشتر است و حالت اسپرتتری دارد. این لاستیکها را برای خودروهای اسپرت و رانندگان تهاجمیتر طراحی کردهاند.
۲. لاستیک تابستانی:
تایرهای تابستانه برخلاف نامشان تنها برای رانندگی در شرایط گرم و خشک و بهدور از باران رطوبت ساخته نشدهاند، بلکه این تایرها در شرایط بارش سنگین باران نیز عملکرد خارقالعادهای دارند. تایرهای تابستانه در شرایط دمایی فصل تابستان بهترین عملکرد را دارند. در این تایرها به سبب استفاده از مواد خاص، در دمای بالا تایرها چسبندگی فوقالعادهای با سطح جاده ایجاد میکنند که سبب کنترلپذیری بهتر در پیچها و بهبود بازده کلی خودرو میشود. تایرهای تابستانه در شرایط لغزندگی جاده نیز عملکرد بسیار مناسبی دارند بهطوریکه در زمان بارش شدید باران نیز از لغزیدن خودرو جلوگیری میکنند. شیارها و آج موجود روی این تایرها باریک و کمعمق است تا بیشترین سطح تماس لاستیک با جاده حفظ شود. آج این تایرها نامتقارن است به همین دلیل تعویض چرخهای عقب و جلو برای سایش متقارن تایرها پیشنهاد نمیشود و بهتر است چرخهای چپ و راست در هر محور با یکدیگر تعویض شوند.
این تایرها در شرایط دمای سرد انعطافپذیری خود را از دست میدهند و به همین دلیل فرمانپذیری خودرو کاهش یافته و حرکت بدون لغزش در این شرایط دشوار میشود. به دلیل عمق کم شیارها در تایر تابستانه این تایرها برای رانندگی در شرایط برفی ناایمن و خطرناکند.بهطورکلی این لاستیک هم در جاده با آبوهوای خشک و هم در جادههای مرطوب خوب عمل میکند و آن را برای دمای هوای متوسط تا گرم طراحی کردهاند. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ میدهد، چسبندگی با جاده در سر پیچها افزایش مییابد و توقف خودرو خیلی سریع انجام میشود، بدون اینکه مسافت زیادی را جلو برود. بااینحال این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در آبوهوای بالاتر از ۴ سانتیگراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل میکند. یعنی اگر دمای هوای بیرون سردتر از ۴ سانتیگراد باشد، این لاستیکها چموش میشوند و کنترل ماشین از دست راننده خارج میشود. حتی رانندگانی بودهاند که خودروی قدرتمندی داشتهاند، اما با این لاستیکها در هوای سرد کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کردهاند.
انواع لاستیک تابستانی:
لاستیک تابستانی هم مانند لاستیکهای چهارفصل انواع مختلفی دارد. این لاستیکها را میتوان با توجه به قابلیتهایشان، از کمترین توانایی به بیشترین توانایی به سه گروه اصلی تقسیم کرد:
لاستیک با عملکرد عالی
لاستیک با عملکرد حداکثری
لاستیک با عملکرد فوقالعاده بالا
لاستیکهای تابستانی بیشتر در خودروهای قدرتمندی مانند پورشه، کوروت، مرسدس ایامجی و موستانگ به کار میروند.
۳. لاستیک زمستانی:
تایر زمستانه طوری طراحی شده است که برای رانندگی در جادههای پوشیده از برف و یخ ایمن باشد. آج این تایرها عمیق است و سطحشان با شیارهای متقاطع پوشیده شده است. عمق شیارها سبب میشود که آجها به حد کافی در برف فرو رفته چسبندگی لازم با سطح جاده را ایجاد نمایند. بعضی از تایرهای زمستانه به میخهای فلزی یا سرامیکی مجهز شدهاند که میتواند در شرایط یخبندان بسیار مفید باشد. استفاده از تایرهای زمستانه در فصول دیگر میتواند سبب کاهش فرمانپذیری و ایجاد سروصدا شود.
تايرهاي زمستاني داراي چند خانواده مختلف هستند . بسته به طول زمستان، ميزان و حالت برف ، يخ يا يخ سياه اين تايرها در مناطق مختلف با عملكرد هاي متفاوتي عرضه ميشوند . در كشور ايران كمتر تاير زمستاني مورد استفاده قرار ميگيرد . اما در مدارهاي بالاتر از انواع تايرهاي زمستاني زير استفاده ميشود :
- تايرهاي زمستاني با تحمل دماي منفي 20 درجه با آميزه معمولي و تعداد شيار يا سايپ بالا)،علامت M+S و آميزه معمولي پر دوده
- تايرهاي زمستاني با تحمل دماي تا منفي 40 درجه، داراي گل هاي درشت ، تعداد زياد شيار ، داراي علامت كوه و برف، علامت M+S و آميزه سيليكايي مخصوص رانندگي بر روي برف
- تايرهاي زمستاني با تحمل دماي تا منفي 40 درجه، داراي گل هاي درشت ، تعداد زياد شيار ، داراي علامت كوه و برف، علامت M+S و آميزه سيليكايي مخصوص رانندگي بر روي برف و يخ سياه به صورت معمولي و ميخ دار
این لاستیکها که لاستیک برفی هم نامیده میشوند، به گونهای طراحی شدهاند که حداکثر چسبندگی را در برف و شرایط لغزنده زمستانی در جاده فراهم میکنند. چسبندگی که این لاستیکها فراهم میکنند با هیچ تایر دیگری قابلمقایسه نیست. هنگام توقف یا گردش در یک جاده لغزنده، حتی یک خودروی چهارچرخ متحرک با لاستیکهای چهارفصل نمیتواند بهخوبیِ یک خودروی دیفرانسیل جلو با چهار لاستیک زمستانی عمل کند.
لاستیکهای زمستانی به گونهای طراحی شدهاند که در آبوهوای سرد بهخوبی کار میکنند، اما بهمحض گرمشدن هوا دیگر نمیتوانند بهخوبیِ لاستیکهای چهارفصل یا تابستانی عمل کنند و کنترل خوبی به شما نخواهند داد.
بنابراین اگر در منطقهای زندگی میکنید که سالی یک بار برف سنگین میبارد، بهتر است این لاستیکها را بهعنوان لاستیک دوم خریداری کنید و در باقی سال از همان لاستیکهای چهارفصل یا تابستانی استفاده کنید.
معیارهای مهم برای خرید لاستیک
لاستیکها تنوع بسیار زیادی دارند، اما همه آنها مناسب ماشین شما نیستند. هر خودرو با توجه به ویژگیهایی که دارد، میتواند فقط از نوع خاصی از لاستیکها استفاده کند. معیارهایی وجود دارد که باید هر یک از آنها را هنگام خرید لاستیک در نظر بگیرید تا بهترین لاستیک را برای خودرویتان خریداری کنید.
بیشتر افرادی که میخواهند لاستیکهای فرسوده خودرویشان را تعویض کنند، همان لاستیکهای قبلی را با همان اندازه و ویژگیها میخرند. البته این کار با عقل جور در میآید، زیرا مهندسی ماشین شما به گونهای است که درست با همان نوع و اندازه لاستیک بهخوبی کار کند. بااینحال در انتهای مطلب خواهید دید که گاهی میتوانید لاستیک ماشین را ارتقا هم بدهید.
برای خرید لاستیک نو، باید اطلاعاتی از جمله اندازه لاستیک، درجه سرعت و سایش آج (یعنی لاستیک تا چند کیلومتر دوام میآورد) را بدانید. این اطلاعات در دیواره کناری لاستیک و نیز در دفترچه راهنمای مالک نوشته شدهاند. بااینحال میتوانید از اینترنت و نمایندگیهای فروش لاستیک هم این اطلاعات را کسب کنید.
تایر هاي شاسي بلند : اين تايرها داراي دو حالت كلي استفاده هستند . يا براي حمل مسافر استفاده ميشوند و يا براي حمل بار مورد استفاده قرار ميگيرند . يعني تاير تجاري و يا COMMERCIAL است.
تايرهاي شاسي بلند به دو نوع سواري (عمدتا تارينگ 16 ) تك لايه و تايرهاي 2 لايه ( عمدتا رينگ 16 الي 22 ) قابل تقسيم هستند. تعداد لايه ها دقيقا به وزن خودرو و سرنشينان بستگي دارد . براي خريد تاير خود ، حتما از ساختار لايه هاي تايرهاي تاييد شده خودروسازان اطلاع داشته باشيد . زيرا ممكن است در سايز مشابه تاير سواري و يا كراس اور به شما فروخته شود.
تايرهاي شاسي بلند به سه خانواده از نظر تردد بر روي جاده تقسيم ميشوند .
- تايرهاي شهري
- تايرهاي خارج جاده يا آف رود
- تاير هاي همه جا رو
تایر آفرود: اين تاير برای خودروهای شاسیبلند با قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار طراحی شده است. اگر اهل ماجراجویی در مسیرهای ناهموار هستید، حتما به این تایرها نیاز دارید. تایرهای آفرود طوری طراحی شدهاند که بتوانند انعطاف لازم برای عبور از مسیرهای ناهموار را داشته باشند و باتوجهبه شرایط سخت این مسیرها طول عمر مناسبی داشته باشند. تایر آفرود دارای شیار و آج عمیقتر و پهنتری نسبت به سایر تایرها است که به آن کمک میکند حداکثر چسبندگی را در مسیرهای گلی و نرم ایجاد کند. لاستیک آفرود میتواند تابستانه، زمستانه یا چهار فصل باشد.
تایر همهجارو:همانطور که از نام این تایرها پیدا است، قابلیت استفاده در شرایط آفرود و معمولی را دارند، اما بهطور حتم این تایرها نمیتوانند جایگزین مناسبی برای آفرودبازان حرفهای باشند. اگر آفرود یک سرگرمی گاهگدار برای شما است میتوانید از تایرهای همهجارو استفاده کنید. این تایرها در مقایسه به تایرهای آفرود شیارهای باریکتری دارند تا در جادهّای معمولی چسبندگی مناسبی داشته باشند.
تایر شهري :تایرهای معمولی بهترین انتخاب برای رانندگی در سطح جادههای استانداردند. آج و شیار این تایرها عمق کمتری دارد و برای رانندگی در جادهها طراحی و بهینه شدهاند. چسبندگی با سطح جاده در این تایرها اولویت طراحی بوده است.
تایر مسابقهای:
همانطور که از نام این تایرها مشخص است، برای شرایط پرفشار مسابقه و رانندگی در شرایط پرتنش طراحی شدهاند. این تایرها چسبندگی فوقالعادهای با سطح جاده ایجاد میکنند و مقاومت غلتشی کمتری نسبت به نمونههای معمولی دارند. دیوارههای جانبی در این تایرها محکمتر از نمونههای معمولی است چراکه باید نیروهای جانبی در پیچها را تاب بیاورند. قیمت تایرهای مسابقهای نسبت به سایر انواع تایرها با فاصلهی معناداری بالاتر است.
آشنايي با معنی اعداد و حروف روی تایر
روی دیوارهی جانبی تایرها حروف و اعداد مختلفی حک میشود که هر یک معنا و مفهوم خاصی دارد. برای انتخاب تایر مناسب باید از معنای هر حرف و عدد آگاهی داشته باشید. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد میپردازیم:
نوع تایر
کد P205/55 R16 91S یکی از چندین کد حک شده روی بخش جانبی تایرها است. همانطور که مشاهده میشود، در ابتدای این کد یک حرف وجود دارد. این حرف بیانگر نوع تایر است و به سه دستهی کلی P، LT و T تقسیم میشود. حرف P بهمعنای تایر مناسب جهت خودروهای سواری سدان، شاسیبلند، مینیون و وانت است LT بیانگر خودروهای باری سبک و T نشاندهندهی تایر یدکی است. البته حروف دیگری نیز میتوان به این فهرست سهتایی اضافه کرد، اما استفاده از آنها مرسوم نیست.
پهنای تایر:
بعد از اولین حرف سه عدد قرار دارد، در مثال بالا 205، که بیانگر عرض تایر برحسب میلیمتر است. برای مشخص کردن عرض تایر از دیوارهی جانبی راست تا دیوارهی جانبی چپ اندازهگیری میشود. این عدد در حقیقت اندازهی عرض رینگ مناسب تایر هم نشان میدهد.
نسبت ابعاد:
دو عدد بعدی نسبت ابعاد تایر را نشان میدهد. بهطور کلی نسبت ابعاد برای بیان فاق یا ارتفاع تایر کاربرد دارد. ارتفاع تایر از طوقه تا بالای آج اندازهگیری میشود. نکتهی حائز اهمیت در مورد نسبت ابعاد این است که این عدد برحسب درصدی از پهنای تایر بیان میشود. برای نمونه در مثال بالا عدد ۵۵ بدین معنا است که فاق تایر ۵۵ درصد پهنای آن است. هرچه نسبت ابعاد کوچکتر باشد، پهنای تایر نسبت به فاق آن بیشتر است.
تایرهای مخصوص خودروهای مسابقهای بهطور معمول نسبت ابعاد پایینتری دارند. دلیل آن است که تایرهای پهن و فاق کوتاه پایداری جانبی بهتری دارند. خودروهای مسابقهای در هنگام عبور از پیچها نیروهای جانبی زیادی را متحمل میشوند که بهطور مستقیم این نیروها به تایرها وارد میشود؛ درنتیجه تایرهای با نسبت ابعاد کوچکتر مناسب این شرایط هستند. دیوارههای جانبی این تایرها نسبت به تایرهای عادی کوتاهتر و سختتر است و میتواند شرایط مسابقه و نیروهای جانبی را تاب بیاورد.
روش ساخت: دومین حرف حک شده روی تایر بیانگر روش ساخت تایر است. درحالحاضر روی بیشتر تایرها حرف R نقش بسته که بیانگر رادیال بودن تایر است.
قطر رینگ :رقم بعدی بیانگر اندازه قطر رینگ بر حسب اینچ است. در مثال بالا این عدد ۱۶ بوده که بهمعنای تایر مناسب برای رینگی با قطر ۱۶ اینچ است.
وزن و سرعت مجاز: رقم آخر و حرف بعد از آن به ترتیب میزان وزن قابل تحمل و حداکثر سرعت مجاز برای تایر را نشان میدهند. هر یک از این مولفهها جدولی خاص دارد که در ادامه قابل مشاهده است:
شاخص وزن مجاز | وزن مجاز روی هر تایر (Kg) | شاخص وزن مجاز | وزن مجاز روی هر تایر (Kg) | شاخص وزن مجاز | وزن مجاز روی هر تایر (Kg) | شاخص وزن مجاز | وزن مجاز روی هر تایر (Kg) | شاخص وزن مجاز | وزن مجاز روی هر تایر (Kg) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
62 | 265 | 75 | 387 | 88 | 560 | 101 | 825 | 114 | 1180 |
63 | 272 | 76 | 400 | 89 | 580 | 102 | 850 | 115 | 1215 |
64 | 280 | 77 | 412 | 90 | 600 | 103 | 875 | 116 | 1250 |
65 | 290 | 78 | 425 | 91 | 615 | 104 | 900 | 117 | 1285 |
66 | 300 | 79 | 437 | 92 | 630 | 105 | 925 | 118 | 1320 |
67 | 307 | 80 | 450 | 93 | 650 | 106 | 950 | 119 | 1360 |
68 | 315 | 81 | 462 | 94 | 670 | 107 | 975 | 120 | 1400 |
69 | 325 | 82 | 475 | 95 | 690 | 108 | 1000 | 121 | 1450 |
70 | 335 | 83 | 487 | 96 | 710 | 109 | 1030 | 122 | 1500 |
71 | 345 | 84 | 500 | 97 | 730 | 110 | 1060 | 123 | 1550 |
72 | 355 | 85 | 515 | 98 | 750 | 111 | 1090 | 124 | 1600 |
73 | 365 | 86 | 530 | 99 | 775 | 112 | 1120 | 125 | 1650 |
74 | 375 | 87 | 545 | 100 | 800 | 113 | 1150 | 126 | 1700 |
شاخص سرعت |
---|
درجه کیفیت یکنواخت تایر:
علاوه بر کد حک شده روی تایر، بخش دیگری شامل میزان تخمینی عمر آج، میزان چسبندگی و دفع حرارت تایر روی آن حک میشود که نمونهای از آن در تصویر زیر قابل مشاهده است:
عمر آج، ضريب فرسايش يا TRAD WEAR :
این پارامتر که بهصورت یک عدد نمایش داده میشود در شرایط کنترل شده در جادههای آزمایشگاه دولتی آمريكا بهدست آمده است. عدد درج شده به درصد است و نسان ميده كه اين تاير در مقايسه يا تاير استاندارد آزمايشگاه تاير چند درصد بيشتر يا كمتر طول عمر داشته باشد . تايرهاي ايران تاير داري شاخص 180 هستند. يعني در هنگام ازمايش اين تايرها دو برابر تايرهاي استاندارد طول عمر داشته اند. هرچه این عدد بزرگتر باشد احتمال عمر بیشتر آج تایر بالاتر است. به دلیل اینکه هیچکس قادر به پیشبینی عمر دقیق آجها در شرایط مختلف رانندگی نخواهد بود، این پارامتر تخمینی از میزان عمر مورد انتظار به دست میدهد.
چسبندگی يا TRACTION:
میزان چسبندگی تایر بهصورت AA ،A ،B یا C نمایش داده میشود. این پارامتر براساس توانایی متوقف کردن خودرو روی سطح بتن لغزنده و آسفالت آزمایش و اندازهگیری شده است. در این آزمایش با اندازهگیری مسافت ترمزگیری از لحظهی آغاز فشردن پدال ترمز تا لحظهی توقف کامل خودرو، پارامتر مورد بحث برای تایرها تعیین میشود.
دما يا TEMREATURE:
درجهبندی تایر بر حسب کیفیت عملکرد در دفع حرارت و عدم جذب حرارت براساس حروف A، B و C انجام میشود. این درجهبندی هنگامی انجام میشود که تایر به میزان استاندارد باد شده است، اما وزن و سرعت اضافی در این رتبهبندی لحاظ نمیشود. سرعت و بار اضافی بهروشنی میتواند سبب افزایش دما و کاهش طول عمر تایر و در مواردی حتی سبب ترکیدن لاستیک شود.
هیدروپلنینگ (Hydroplaning):
هیدروپلنینگ هنگام عبور خودرو از محل چالهی آب ساکن اتفاق میافتد. اگر هنگام عبور تایر از این چاله آب نتواند با سرعت مناسب از زیر چرخ به اطراف پاشیده شود، چرخ با زمین در تماس نبوده و حالت غوطهوری خواهد داشت. در این حالت تایر هیچ اصطکاکی ندارد، درنتیجه کنترل خودرو از دست میرود.
بعضی تایرها به گونهای طراحی میشوند که احتمال وقوع پدیدهی هیدروپلنینگ را کاهش دهند. این تایرها شیارهای عمیقی دارند که در جهت آجها امتداد یافتهاند.
بررسی نقش باد تایر بر تولید گرما
اگر با دقت به تایر خودروها نگاه کنید، حتما متوجه میشوید که کاملا گرد نیستند. در حقیقت در محل تماس تایر با زمین، بخشی از آن بهصورت کاملا صاف و بدون انحنا روی زمین پهن میشود که از این پس به آن «منطقهی تماس» میگوییم. اگر خودرو را روی سطحی شفاف قرار دهیم و از زیر به آن نگاه کنیم، میتوانیم طول و عرض منطقهی تماس هر تایر را اندازهگیری کنیم (توجه داشته باشید که منطقهی تماس تقریبا به شکل یک مستطیل است). با به دست آمدن طول و عرضها و محاسبهی مساحت مجموع مناطق تماس تایرها و ضرب آن در فشار تایر میتوان با تخمین خوبی وزن خودرو را تعیین کرد.
به دلیل وجود فشار مشخصی بر هر سانتیمتر مربع از تایر (فرض میکنیم معادل ۲۰ نیوتن بر سانتیمتر مربع) درنتیجه سطح کمی بر حسب سانتیمتر مربع نیاز است تا بتواند وزن خودرو را تحمل کند. با افزایش وزن یا کاهش فشار تایر مساحت بیشتری برای تحمل وزن خودرو نیاز است؛ درنتیجه سطح منطقهی تماس افزایش مییابد. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، ظاهر تایر کمباد یا تحت وزن بیش از اندازه نسبت به تایر با باد استاندارد و در شرایط بار عادی از حالت گرد خارج میشود. در محل تماس تایر با سطح جاده، بخشهای جانبی اندکی به سمت بیرون انحنا پیدا میکنند. این تغییر شکل نیاز به اعمال نیرو دارد و هرچه این انحنا بیشتر باشد، نیروی بیشتری صرف این مورد خواهد شد. هنگام حرکت و چرخش تایر در سطح جاده، در هر لحظه نقاط خاصی دچار انحنا شده و دوباره به حالت عادی باز میگردند. این چرخه در طول مسیر بارها تکرار میشود و باتوجهبه اینکه ویژگیهای الاستیک تایر ایدئال نیست، هر بار پس از انحنای خارجی، تایر به شکل دقیق اولیه باز نخواهد گشت. این امر بدان معنا است که بخشی از نیروی صرف شده جهت ایجاد انحنا به شکل حرارت جذب تایر یا سطح جاده خواهد شد. باتوجهبه اینکه تایر کمباد یا تحت بار بیش از اندازه انحنای جانبی بیشتری پیدا میکند، گرمای بیشتری تولید و جذب خواهد کرد.
ضریب مقاومت غلتشی
گاهی تولیدکنندگان تایر ضریب مقاومت غلتشی (CRF) تایرهای تولیدی را اعلام میکنند. این ضریب مشخص میکند که چه مقدار نیرو جهت به غلتش درآوردن تایر روی سطح جاده مورد نیاز است. توجه داشته باشید که این ضریب هیچ ارتباطی به میزان چسبندگی تایر ندارد و صرفا معیاری برای سنجش میزان مقاومت غلتشی تایر خودرو است. این نیرو برابر حاصل ضرب CRF در وزن خودرو است. در جدول زیر نمونههایی از این ضریب برای تایرهای مختلف آورده شده است:
نوع تایر | ضریب مقاومت غلتشی |
---|---|
تایر با مقاومت غلتشی پایین | 0.006-0.01 |
تایر معمولی | 0.015 |
تایر وسیله نقلیه باربری (کامیون و ...) | 0.006-0.01 |
چرخ قطار | 0.001 |
برای مثال یک خودروی ۱۸۰۰ کیلوگرمی را در نظر بگیرید که ضریب CRF آن برابر ۰.۰۱۵ است. نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اصطکاک غلتشی معادل ۲۷ کیلوگرم خواهد بود. حال باید بدانیم که چه مقدار قدرت برای فراهمکردن این میزان نیرو مورد نیاز است. قدرت برابر حاصل ضرب سرعت در نیرو است، بنابراین قدرت وابسته به سرعت خودرو خواهد بود. برای مثال در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تایرها حدود ۱۲ اسببخار قدرت جهت غلبه بر اصطکاک غلتشی صرف میکنند که این رقم برای سرعت ۸۸ کیلومتر بر ساعت معادل ۸.۸ اسببخار است. تمام این قدرت به گرما تبدیل میشود که بخش عمدهی آن به تایر و بخشی به جاده انتقال مییابد. اگر سطح جاده نرم باشد (مانند جادهی شنی) بیشتر گرما به جاده منتقل میشود، اما ضریب CRF افزایش چشمگیری مییابد.
فاکتورهای مهم هنگام خرید تایر
حال که با ویژگیها و عوامل مهم در انتخاب تایر آشنا شدیم، زمان آن است که فاکتورهای مهم هنگام انتخاب و خرید تایر را مورد بررسی قرار دهیم. بهطور کلی ۱۴ فاکتور مهم در انتخاب تایر دخیل است که بعضی از آنها در اولویت توجه و بعضی دیگر اهمیت کمتری دارند. در ادامه به معرفی و توضیح این ۱۴ عامل مهم به ترتیب اولویت توجه از زیاد به کم میپردازیم، البته که تعدادی از این عوامل با یکدیگر همبستگی دارند و گاهی باید چند عامل را بهطور همزمان مورد توجه قرار دهید:
۱. بودجه
مهمترین عامل در هنگام خرید تایر جدید میزان بودجهای است که به این امر اختصاص دادهاید. باتوجهبه بازهی وسیع قیمتها در این بازار، ابتدا باید حداقل و حداکثر بودجهی قابل پرداخت را معین کنید. البته باید در نظر داشته باشید که عوامل دیگری نظیر کاربرد (منظور تایر مسابقهای یا آفرود) میتواند تاحدودی شما را در تعیین میزان بار مالیای که باید متحمل شوید، کمک کند.
۲. کاربرد
دومین عامل هنگام خرید تایر جدید توجه به نیازها و انتظاراتتان است. اگر مالک خودروی شاسیبلند هستید و ممکن است در طول سال انگشتشمار به ماجراجویی در مسیرهای آفرود بپردازید، احتمالا انتخاب یک تایر همهجارو برای شما مناسبتر است. اگر هدفتان شرکت در مسابقات درگ است باید سراغ انتخاب تایرهای مسابقهای بروید. در هر حال قبل از اقدام به خرید تمامی نیازها و انتظارات خود را لیست و سپس اقدام به تعیین نوع تایر کنید.
۳. تعداد تایر
اگر به هر دلیلی قصد تعویض تنها یکی از تایرهای خودرو را دارید، بهطور اکید توصیه میکنیم که تایر جدید را مشابه سایر تایرها (ازلحاظ برند و مدل) یا حداقل مشابه تایر مقابل روی همان اکسل انتخاب کنید. دلیل این امر تفاوت در میزان صدای تولید شده توسط تایرها، میزان خشکی و نرمی تایر برندهای مختلف و تفاوت در الگوی سایش است. هر یک از عوامل ذکر شده در کیفیت سواری و فرمانپذیری خودرو تأثیرگذار است.
۴. آبوهوا
عامل مهم دیگر توجه به آبوهوایی است که قصد استفاده از تایر را در آن دارید. بهطور معمول در کشورهای دیگر مالکان خودروها دو سری تایر متفاوت برای خودرو خریداری میکنند و در طول فصل زمستان از تایرهای زمستانه استفاده میکنند، اما در ایران باتوجهبه قیمت زیاد تایرها و شرایط آبوهوایی متعادل انتخاب تایرهای چهارفصل میتواند انتخابی اقتصادی و عاقلانه باشد.
۵. انقضا
تایرها هم مانند سایر محصولات مصرفی در خودروها تاریخ انقضا دارند. شرکتهای تولیدکنندهی تایر موظفند تاریخ انقضا را روی بستهبندی تایر درج کنند. توجه داشته باشید که تاریخ انقضای تایر به استفاده یا عدم استفاده از آن وابسته نیست و چنانچه تاریخ انقضای یک تایر کاملا نو فرابرسد، استفاده از آن بسیار خطرناک خواهد بود.
۶. سایز و پهناي تاير:
قطر رینگ خودرو عاملی تعیینکننده در تعیین سایز و پهنای تایر است. برای تعیین اندازهی رینگ میتوانید از پلاک نصب شده در قسمت داخلی در راننده که مربوط به اطلاعات تایر خودرو است کمک بگیرید، یا قطر رینگ را بر حسب اینچ اندازهگیری کنید یا عدد مربوط به آن را از روی تایر قدیمی بخوانید.
۷. فاق يا ارتفاع ديواره تاير:
نسبت فاق به پهنای تایر عامل دیگری است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت. هرچه این نسبت کوچکتر باشد تایر خشکتر است و ویژگیهای تایرهای مسابقهای در آن بیشتر میشود. اگرچه دیوارههای جانبی تایرهای فاق کوتاه مقاومتر از سایر تایرها است، اما هنگام افتادن در چاله در سرعتهای بالا احتمال پارگی دیواره در آنها بیشتر است.
۸. زمان خرید:
زمان خرید تایر نو از دو منظر قابل بررسی است، اولی زمان نیاز به تعویض تایر باتوجهبه عمر تایر یا فرارسیدن انقضا یا بروز ایراد غیرقابل ترمیم و دومی زمان خرید تایر نو برای صرفهجویی اقتصادی است. برای تشخیص زمان مناسب تعویض تایر کهنه با نو معمولا بررسی ظاهری تایرهای قدیمی یا توجه به تاریخ انقضای تایر کفایت میکند. هرگاه عمق شیارهای روی تایر به کمتر از حدود ۲ میلیمتر کاهش یافت، توصیه میشود که تایر قدیمی تعویض شود. اگر قسمتی از دیوارهی جانبی تایر بهطور غیرمعمول برجسته شد، باید تعویض شود.
بهترین زمان برای خرید تایر ازلحاظ اقتصادی در فصول متضاد است. برای نمونه اگر قصد خرید تایر زمستانه دارید، بهتر است در فصل بهار یا تابستان اقدام کنید.
۹. پروفایل تایر(راديال يا باياس):
همانطور که پیشتر توضیح داده شد، امروزه بیشتر سهم بازار تایرها به نمونههای رادیال اختصاص دارد. بااینحال اگر قصد خرید تایر آفرود دارید، احتمالا نمونههای بایاس را نیز میتوانید مورد توجه قرار دهید.
۱۰. الگوی آج (باریک / بزرگ و عمیق):
با انتخاب نوع تایر ازلحاظ تابستانه، زمستانه یا چهار فصل و همچنین تعیین نوع کاربرد آن تا حد زیادی الگوی آج تایر مشخص میشود، اما در حالتیکه انتخاب بین برندهای مختلف یا مدلهای متفاوت از یک برند فراهم بود، باید به این نکته توجه داشته باشید که تایر با شیارهای باریک و کمعمق در شرایط برفی عملکرد ضعیفتری نسبت به تایر با شیار بزرگ و عمیق دارند.
۱۱. شاخص سرعت و بار:
یکی دیگر از مهمترین عوامل تعیینکننده در خرید تایر توجه به شاخص سرعت و بار مجاز است. تولیدکنندگان تایر با تعیین شاخصهای سرعت و بار حدود ایمن استفاده از تایر در سرعت و وزن مجاز را تعیین میکنند. اگرچه تایرها میتوانند سرعت و وزنهای بالاتر از حدود تعیین شده را تاب بیاورند، اما این شرایط موجب کاهش عمر تایر میشود، احتمال ترکیدن آنها را بالا میبرد و رانندگی را خطرناک میکند.
۱۲. عمر تاير :
توجه به شاخص عمر آج یکی دیگر از عواملی است که میتواند در هنگام خرید تایر نو بر تصمیم شما اثرگذار باشد. تعیین دقیق میزان عمر آج غیرممکن است، چراکه باتوجهبه شرایط جاده و رانندگی و آلودگیهای محیطی عمر آج دستخوش تغییر میشود. بههرحال با درنظر گرفتن این شاخص میتوانید بهطور تقریبی از عمر آج تایر اطلاع یابید.
۱۳. احساس و کیفیت سواری:
بعضی از تایرها میتوانند سبب زیبایی خودرو شوند. در گذشته تایرهای «دور سفید» از محبوبیت خاصی در میان افراد برخوردار بودند. امروزه نیز تولیدکنندگان تایر باتوجهبه ویژگیهای بصری تایرها سعی دارند تایر را بهعنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در زیبایی خودرو معرفی کنند. بهعلاوه، کیفیت سواری خودروها تا حدی به نرمی و خشکی تایر وابسته است. به همین دلیل این عامل نیز باید در هنگام تصمیمگیری مدنظر باشد.
۱۴. طول مدت و نوع خدمات پس از فروش و يا وارانتي :
مانند سایر شرکتها، تولیدکنندگان تایر نیز محصولات خود را با گارنتی بهفروش میرسانند. اغلب گارانتیهای ارائه شده تنها شامل ترکیدن تایر میشود و بیشتر جنبهی تبلیغاتی دارد. بااینحال شرکتهای مختلف با ارائهی گارانتیهای متفاوت نظیر ۱۰۰ هزار کیلومتر یا بیشتر سعی دارند مشتریان را از میزان اطمینان به محصولاتشان آگاه کنند.
سوالات متداول خرید تایر
۱. آیا لاستیک خارجی بهتر از ایرانی است؟
تولیدکنندگان خارجی بهدلیل دسترسی به تکنولوژیهای برتر و نوآوریهای هرروزه ازلحاظ کیفیت محصولات بهتری عرضه میکنند. البته باید توجه داشته باشید که منظور ما تولیدات برندهای مطرح جهانی نظیر میشلین، کنتیننتال، بریجستون و پیرلی است. با بررسی میدانی تایرهای چینی و به گفتهی فعالان بازار لاستیک این تایرها در مقایسه با برندهای ایرانی سطح کیفی پایینی دارند و استفاده از آنها بههیچوجه پیشنهاد نمیشود. اگرچه تایرهای چینی در آغاز استفاده نرمی قابل قبول و عملکرد مناسبی دارند، اما با گذشت تنها چند ماه کیفیت خود را از دست میدهند. که استفاده از تایرهای چینی بهخصوص در خودروهای سنگین موجب حوادث و تصادفهای دلخراشی در ایران شده است.
۲. چگونه متوجه شویم که تاریخ انقضا دستکاری نشده است؟
از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد روی دیوارهی بیرونی تایرهای خارجی کدی متشکل از ۴ رقم حک میشود که دو رقم اول مربوط به هفته و دو رقم دوم مربوط به سال ساخت است. برای نمونه اگر روی تایری رقم ۲۲۱۹ حک شده بود به این معنی است که این تایر در هفتهی ۲۲ام از سال ۲۰۱۹ میلادی تولید شده است. با دانستن تاریخ تولید و در نظر داشتن تاریخ انقضای محصولات برند مدنظر میتوانید از دقیق بودن تاریخ انقضا مطمئن شوید.
۳. آیا تایر پهنتر بهتر است؟
بیشتر افراد تنها با درنظر گرفتن عامل زیبایی اقدام به تعویض تایرهای استاندارد با سایزهای پهنتر میکنند اما این تغییر چه تبعات مثبت و منفی میتواند داشته باشد؟ انتخاب رینگ و تایر پهنتر برای خودرو میتواند سبب بهبود فرمانپذیری در سطوح خشک، پایداری در پیچها، کاهش طول ترمزگیری و بهبود پاسخدهی فرمان شود، اما این تغییر روی دیگری نیز دارد. تقریبا تمام متخصصان نسبت به انتخاب تایر پهنتر نسبت به استاندارد هر خودرو نظر منفی دارند. دلایل این امر را میتوان در افزایش صدای کابین، کاهش پایداری محسوس در سطوح خیس، احتمال بالای وقوع هیدروپلنینگ، هزینههای گزاف و عدم دلیل قانعکننده برای این تغییر جستوجو کرد. بهعلاوه، هنگام طراحی هر خودرو مهندسان با محاسبات دقیق و در همکاری تنگاتنگ با شرکتهای تایرسازی بهینهترین سایز تایر را برای هر خودرو تعیین میکنند و همین عامل سبب میشود که تغییرات روی سایز تایر سبب مشکلاتی نظیر افزایش وزن و مصرف سوخت شود.
۴. آیا تایر پهن به خودرو آسیب میرساند؟
اگر هدف از انتخاب تایر پهن تنها زیبایی ظاهری خودرو باشد، مشکلات ذکر شده در پاسخ سؤال قبل اجتنابناپذیر است، اما در شرایط خاص نظیر شرکت در مسابقات اتومبیلرانی یا رانندگی در مسیرهای آفرود انتخاب تایرهای پهنتر با درنظرگرفتن سایر عوامل تأثیرگذار میتواند سبب بهبود عملکرد خودرو شود.
۵. چه زمانی تایر خودرو را تعویض کنیم؟
برای تشخیص زمان مناسب تعویض تایر کهنه با نو معمولا بررسی ظاهری تایرهای قدیمی یا توجه به تاریخ انقضای تایر کفایت میکند. هرگاه عمق شیارهای روی تایر به کمتر از حدود ۲ میلیمتر کاهش یافت، توصیه میشود که تایر قدیمی تعویض شود. اگر قسمتی از دیوارهی جانبی تایر بهطور غیرمعمول برجسته شد، باید تعویض شود. پارگی دیوارهی جانبی در تایر نباید تعمیر شود و در صورت بروز حتما تایر را تعویض کنید. اگر بیش از ۵ سال از خرید تایر فارغ از میزان استفاده میگذرد، بهتر است به فکر خرید تایر نو باشید یا حداقل بهصورت منظم نسبت به بازرسی تایرها اقدام کنید.
۶. تعمیر تایر خطرناک است؟
رفع پنچریهای عادی و کوچک هیچ ایرادی ندارد، اما اگر به هر دلیلی تایر دچار پارگی در دیوارهی جانبی شد، تعمیر آن خطرناک است.
۷. خرید تایر دستدوم اشتباه است؟
پاسخ کوتاه این سؤال یک بلهی محکم است. افراد زیادی برای صرفهجویی اقتصادی اقدام به خرید تایر دستدوم میکنند و برای این منظور تنها به کنترل ظاهری و اندازهگیری عمق شیارهای تایر بسنده میکنند. حقیقت این است که خریداران هیچ اطلاعی دربارهی نحوهی استفاده از تایرهای دستدوم ندارند، نمیدانند که آیا تایر با سرعتی فراتر از حد تحمل استفاده شده یا خیر، نمیدانند که آیا تایر متحمل وزنی بیش از حد مجاز شده یا نه و در آخر نمیدانند این تایر چه مدت مورد استفاده بوده و شرایط نگهداری از آن به چه صورت بوده است. بیشتر تایرهای دستدوم ازلحاظ ظاهری هیچ عیب و ایرادی ندارند و این درحالیاست که خیلی از مواقع تایرها دچار آسیبهای ساختاری یا درونی میشوند که این بهطور ظاهری قابل مشاهده نیست. باتوجهبه این دلایل خرید تایر دستدوم اگرچه ارزانتر است، اما همیشه درنظر داشته باشید که با خرید این تایرها ریسک زیادی روی سلامتی و جیب خود میکنید.
۸. تایرها را با گاز نیتروژن یا هوا پر کنیم؟
گاز نیتروژن در حقیقت همان هوا است که اکسیژن از آن حذف شده است. هوا بهطور معمول شامل ۷۹ درصد نیتروژن است. مولکولهای بزرگتر نیتروژن باعث میشود که تنظیم باد برای مدت زمان بیشتری به تعویض بیافتد. همچنین نبود اکسیژن و حذف رطوبت هوا به عمر دیوارههای درونی تایر میافزاید و از خشک شدن آن در درازمدت جلوگیری میکند.
نحوهی مراقبت از تایر خودرو
برخلاف تصور عموم تایرها هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا بتوانند همواره در بهترین شرایط باقی مانده و حداکثر طول عمر را داشته باشند. در ادامه مهمترین راههای مراقبت از تایرها را ذکر میکنیم:
- فشار تایرها را بهصورت ماهانه اندازهگیری کنید
همانطور که در تصویر مشخص است، کمبود باد تایر سبب خوردگی بخشهای خارجی آن، افزایش مصرف سوخت و تولید گرما میشود. به همین دلیل است که توصیه میشود حداقل ماهی یک بار باد تایرها کنترل شود. تایرها میتوانند در طول یکماه حدود یک PSI از فشار خود را از دست بدهند.
فشار زیاد هوای تایر نیز سبب آسیب و خوردگی در بخشهای مرکزی تایر میشود. هرگز نباید فشار باد تایر را بیش از حد نهایی پیشنهادی توسط سازنده تنظیم کرد. اغلب پیشنهاد میشود که باد تایر کمی پایینتر از حد نهایی پیشنهادی تنظیم شود تا سواری نرمتری حاصل شود، اما تنظیم باد در فشار نهایی سبب بهبود مصرف سوخت خواهد شد. علاوه بر موارد بالا، عدم ترازبندی مناسب چرخها میتواند سبب کاهش عمر تایر، خوردگی و گاهی پارگی سطح آن در بخشهای داخلی و بیرونی شود.
- تعویض ضربدری تایرها یا تعویض تایرهای یک محور با یکدیگر
جهت سایش یکنواخت تایرها و افزایش طول عمر آنها بهتر است هر ۱۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض ضربدری تایرها یا تعویض تایرهای یک محور اقدام کنید. بالانس و جایگزینی تایرها هزینهی زیادی ندارد و میتواند طول عمر تایرها را تا حد قابل ملاجظهای افزایش دهد.
- هرگز از بیشینه سرعت قابل تحمل توسط تایر تجاوز نکنید
رانندگی با سرعت بالاتر از شاخص سرعت تایر میتواند موجب تنشهای زیاد حرارتی شود. این عامل ممکن است در ظاهر تایر تغییراتی ایجاد نکند، اما ساختار درونی تایر دچار آسیب میشود و احتمال از بین رفتن آن را فراهم میکند.
- هرگز وزن بیش از حد تحمل تایر به آن اعمال نکنید
اعمال وزن بیش از حد مجاز تایر به آن میتوانند سبب تغییر شکل ظاهری آن و بروز آسیبهای جدی به دیوارههای جانبی تایر شود.
- سعی کنید از یک برند و مدل برای هر چهار تایر استفاده کنید
استفاده از یک مدل تایر روی یک محور الزامی است چراکه در غیراینصورت میتواند سبب سایش بیشازحد یکی از تایرها و ایجاد صدای آزاردهنده شود. در بهترین حالت پیشنهاد میشود که تمام تایرها از یک برند و مدل انتخاب شوند.
- کنترل سالانهی زاویهی چرخها
در طول سال به دلایل متفاوت احتمال تغییرات جزیی در زاویهی چرخها وجود دارد. این تغییرات میتواند سبب سایش غیریکنواخت تایرها شود و به همین سبب بهتر است حداقل سالی یکبارنسبت به کنترل زاویهها اقدام شود.
